vasárnap, március 29, 2009

Paliktól Palikig





Palikkal akartam kezdeni, de arra gondoltam, hogy róla majd máskor posztolok. Fontosabb egy reszkető hátsó szárny, mint egy rossz riporter.
Az idei Forma 1-es sorozat mai rajtja a szabályváltozások miatt izgalmas versenyt ígért, de ha nem lennének módosítások, akkor is megnéztem volna, 20-25 éve így vagyok ezzel. Kíváncsi voltam, hogy az ex-Ferraris mérnök és stratéga Ross Brawn mire képes egy olyan csapattal, amit hetekkel ezelőtt vett meg jelképes, három fokhagymás lángosnyi összegért és amire eddig egy közvetlen Garda tóparti nyaraló vételárát költötte hitelből és a Ferrarrinál keresett pénzből. A csapat nagyon bízott benne, a gyáriak Angliában majdnem ingyen, az utazók nagy része ígért pénzért, hitelbe és a pilóták is csak jelképes mennyiségű egységért mentek Melbourne-be. Az első és második hely még a recesszió csúcspontja előtt is a túléléshez szükséges vagyont hoz majd a Brawn csapatnak, amelyet nemsokára átkeresztelnek majd. A legesélyesebb névadó a Virgin légi- és űrrepülési társaság tulajdonosa Sir Richard Branson lehet, aki természetesen a Virgin nevet fogja felmatricázni a Brawn mérnök-befektető úr, még hófehér autójára. Ausztráliában csak pár százezer dolláros próbareklámot futtattak, nem túlzottan feltűnő helyeken, de szerintem hamarosan kezet ráznak. Button nyert, annak ellenére, hogy sokan állítják: ha Kubicza előtt Vettel nem játssza el az alukormányozott autóst (nem engedi ki az elejét), akkor utoléri a gyorsan kopó gumin vezető angolt. Többször megnéztem az utolsó köröket és egyértelműen látszott, hogy Button kímélte a gumijait, nem vett versenyszerű rövid féktávokat és az gumimorzsoló íveket is tágította. Ha a lengyel rámegy, gázt adott volna.
A másik nagy nyertese a futamnak a Toyota…lett volna. Trulli azért kapott időbüntetést, mert sárga zászló alatt előzte a tavalyi világbajnok Hamiltont. A Toyota F1 sajtósa még éjjel nyilvánosságra hozta, hogy a McLaren arra utasította Hamiltont, hogy a gurulásig lassítson, a csel bejött, mert Trulli azt hitte, hogy valamilyen technikai gondja van és elment mellette. A dolog azért bonyolult, mert Trulli kicsúszott a biztonsági autós felvezetés közben és Hamilton elhúzott mellette. A Mercedesnél valakinek trükkösen járt az agya és lassította le pilótáját, hogy a Toyotás úgy érezze, nem szabálytalan amit csinált. Az eset óvás alatt.
Én azért szurkolok a Toyotának, mert amióta bejöttek az F-1-be sok pénzt költöttek és komolyabb eredményt nem vittek haza. Most viszont a hátsószárny rugalmassága miatt a boxutcából indultak, ennek ellenére a futamon végigautóztak a majdnem teljes mezőnyön. Évekkel ezelőtt kétszer is ott voltam szezon előtti edzésükön Barcelonában és láttam hogyan zajlik a módosítás az autón. Ha például valamilyen rezonanciát éreznek, a kölni műhelyben legyártják órák alatt a kért alkatrészt, szélcsatornában ráfújnak egy viharosat, jóváhagyatják a csapattal és a japán gyárban online kapcsolatot tartó mérnökökkel és már küldik is repülőn a módosítást. Ausztráliában az idő rövidsége miatt a pályán erősítették meg a hátsó szárnyat, miután Kölnben kitalálták a módját. Szóval szurkolok nekik.
A mai közvetítés nagy csalódása, hogy még mindig Palik a hang, annyira gyerekes a stílusa és tudatlan a műszaki dolgokat illetően, hogy többnyire a német közvetítést, vagy a neten valamelyik angolt nézem. Remélem lesz olyan verseny, amely egybeesik valamelyik tereprali futammal, mert akkor a nála nagyságrendekkel hozzáértőbb fiatalok Czollner, Wéber, Szabó ülnek a monitorok elé. Úgy vagyok szegénnyel, mint annak idején Vitrayval, ha ő közvetített válogatott focimeccset, nullára tekertem a hangot és a rádión Szepesi Gyurit hallgattam. Amíg közvetített. Utána már a foci is gyatra lett, nem néztem, nem hallgattam. Az idei F1 még tartogat izgalmakat, elképzelhető, hogy nem fogok elaludni a rajt és a befutó között, ahogy szoktam a Sumi vezette szerelvény kőrözgetése közben.

Nincsenek megjegyzések: