szerda, március 04, 2009

Gyerekgyilkos ülések







A Chicago Tribune leleplező, nagy indulatokat kiváltó cikket jelentetett meg a gyermekülések biztonságáról. Állítása szerint az NHTSA (Nemzeti autópálya biztonsági iroda) tesztjeiben előfordult olyan vizsgálat, amikor a gyerekülés kiszakadt a helyéről. Mivel ezzel témával sokat foglalkoztam és számtalan gyár ütközési tesztjén vettem részt, sikerült bővebb információkhoz is jutnom. Amerikában a gyereküléseket és ülésmagasítókat csak ütközőpadon ellenőrzik és nem autóba építve. A padot felgyorsítják 30 mérföld/órára (50 km/óra) és egy falnak futtatják síneken megvezetve vagy ekkora sebességű oszloppal ütik meg. Közben mérik a gyermekbábú mellkasi, nyaki terhelését, a visszacsapódás erejét és várható hatását az agyban, hogy csak a legfontosabbakat említsem. A lap online kiadásának videója szerint az történt, hogy az ütközés után néhány ülés kirepült az autó Isofix rendszeréhez csatlakozó vázból és a bábuk nagy valószínűséggel halálos méretű csapásokat érzékeltek. A videókon látható és az életben tragédiával végződő események 2008-ban 31 ülésnél voltak láthatók és mérhetők. A gyerekülés gyártók között van olyan, amelyik tudott a szar ülésről, mégsem javították a hibát. A Combi Centre ülések gyártói megígérték, hogy fejleszteni fogják a nem autós vizsgálatokat, ezzel szemben Dave Galambos a Graco ülések tesztjéért felelős mérnök állítja, hogy nem voltak az ülések jól betéve a helyükre. Erre mások is hivatkoztak, mire a kormányzati labor fotókkal és videókkal igazolta, hogy az üléseket a gyári használati utasítás szerint tették be az autókba. A lap jóvoltából hatalmas a botrány. Valószínűleg gyorsan megváltoztatják a törési szabványokat és átveszik az európai szisztémát.
Az eset nagyon meglepett. Amerikában ugyanis jól kiépített hálózatuk van a gyerekbiztonsággal, ülésbeszereléssel kapcsolatos tanácsadóknak, ahol még a használt ülésekről is mondanak véleményt, természetesen szemrevételezés alapján. Oda lehet vinni a gyereket, megmondják milyen ülést kell venni, majd visszamennek és kiselőadást tartanak a beszerelésről, kezelésről. Nem bonyolult dolgok ezek, de ott a népek hozzászoktak, hogy gyakran mások gondolkodnak helyettük, akik jobban értenek a kérdéses témához.
Európában az Euro Ncap (Európai új autókat minősítő program) műhelyében más a helyzet. Itt az összetörendő autók gyártóitól megkérdezik, hogy milyen ülést javasolnak másfél és három éves gyerekeknek. Az autógyárak ezen nem akarnak elbukni, szinte kivétel nélkül a Britax Römert ajánlják, majd jön a teszt, amit azonnal világgá kürtölnek, azt tartják, hogy az autót az utasok biztonságával együtt kell értékelni. Néhány évvel ezelőtt, egy már nem emlékszem milyen Skodában szállt el a gyerekülés az autó forgalomba hozatal előtt. Ott a gyár azonnal leállította az első széria szerelését, csak a hiba kijavítása és az Euro Ncap újabb tesztje után folytatták a munkát. A nyilvánosságra hozott vélemény már a hibátlan autóról és gyerekvédelemről szólt.
A két gyerekes klipen a Chicco KeyFit ülésben levő gyerekbábú csapódik vissza a háttámlához, oly erősen hogy a szenzorok gerinctörést mértek, a másikon egy Evenflo Discovery fordul ki a helyéről oldalütközési teszt alatt. A film magyarázza azt is, hogy a jelenlegi szabályokkal ellentétben miért fóliáztattam a Hondám az első ablakait is. A közlekedésben a legtöbb baleset oldalütközés, ilyenkor az üvegszilánkok végigszáguldanak az autón. Ha a bennülők nem sérülnek az ütközéstől, az üvegek szétvághatják a testüket. Már akart megbüntetni rendőr, de jóindulatú volt és értette a helyzetet. Elképzelhető, hogy letépetik a fóliát és levetetik a rendszámot. Ahányszor erre sor kerül, annyiszor ragasztatom vissza, hátul ülnek az unokáim. Ez egy másik történet lesz nemsokára.
És, hogy nyugisabb képet is mutassak. A Volvo töréscentrumában készítettem egy sokat átélt családról. Mindannyian a szerencse fiai, több tucat baleseten vannak túl.

Nincsenek megjegyzések: