szombat, május 02, 2009
Üzenet N. művészettörténész hallgatónak
A fotó- és kinográfus Anton Corbijn http://www.corbijn.co.uk/ kiállításán a Ludwig Múzeumban ( http://www.ludwigmuseum.hu/ ) beszéltünk párat kérdésem kapcsán. Tőled is megkérdeztem, ami engem is foglakoztat, mióta itt van pesten a jelenlegi legjobb európai vizuálművészeti kíállítás. Csak egy mondatban és vállalva az ebből adódó felületességet, Corbijn a világ legjobb zenészeihez, művészeihez, excentrikus figuráihoz került közel a fényképezőgépe miatt és az foglalkoztatott, hogy a hasonlóan kreativ, fiatal jófotós srácok nem jutnak be, nemhogy a Ludwigba, de még egy kerületi müvházba sem. Amíg erről beszélgettünk és a kiállítótermekben végig, egyfolytában rázott az áram, olyan másfél voltos elem erejével, mint a hidegrázás, olyan volt. A dinamót Corbijn és a modelljei tekerték. Hálisatennek valahogy felstimulálódtak az agytekervények is és megjött az eszem valamennyire, a fotósok nem képesek azt megcsinálni, amit Corbijn képes pl. a U2-val. Tűéles, sivatagi, homokos, szúrós növényes táj, előtérben a U2 tagok egymás mellett. Életlenül. Nem nagyon, de képszerkesztő, profi fotós áthúzza filccel a kockát, nehogy nagyítsnak belőle, annyi ellensége van az embernek amúgy is. És akkor ott van Deep, kinek a száját a kifújt füst takarja, vagy direkt vakuzást és titokfotózást imitáló szemcsés, kékes kópiák. Ahogy mondtad. Az elsők Corbijn társai közül, nem tudom kik volt, talán Depeche Mode vagy Costello vagy Bono, bárki, annyira nyitottak voltak, hogy majd megvesztek egy olyan művészért, mint Corbijn.
Nekem és riporter társaimnak, ha koncertet fotóztunk, meg kellett csinálni a "jó" képet (már ott az idézőjel, direkt), éleset, jó mimikával, jó mozdulattak, jó háttérrel (nem volt egyszerű ez sem azért), gyakran öt percet kapott a média a színpad elé közvetlenül és utána mehetett az arénába, szanaszét. Iparosok voltunk és a mai riporterek is azok. Anton Corbijn nem fotózott előadáson, ő együtt élt a Rolling Stones-szal és Zappával, David Bowie-val.
N. ez a válaszom a saját kérdésemre, az áram hatott. Jó neked, hogy a képek között ott vagy egész nap.
Menjetek be a klipvetítésre is,. Corbijn nagyot alkotott mozgóban is, nézzétek mag a vágásokat, csak egy fotós csinálhat ilyen ütemet. Itt van egy filmelőzetes is: http://www.youtube.com/watch?v=7c2_B_cWK_M . A mozi a rövidet élt, gyorsan halt Ian Curtisról szól, akinek felesége "Távoli érintés" címmel írt egy könyvet Ian-ról. Az életrajzi filmet Corbijn csinálta meg, ez is megnézhető a ludwigban. Pattogatott kukorica és kóla nincs.
Jó napom volt. Gondolkodtam, hogy melyik képet tegyem fel nektek. Kylie Minogue-ét találtam a legérdekesebbnek. Ugyanis a sajtótájékoztatón részletesen elmondta, hogyan készült a saját lakásában ez a fotó. Anton kitalálta, hogy az énekesnőt egy Hitchcock filmszerű beállítással inspirálja, nézték is dévédén a rettenetet, majd megcsinálta a telefonálós fotót. Azt mondta, hogy Kyliról egyszerűen nem lehetett elcseszett képet csinálni. Sejtjük az okát.
De azért kiteszek egy U2-sat is, nem az életlent.
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
1 megjegyzés:
Örülök, hogy sikerült megtalálni a választ! :-)
Valóban nagyon érdemes megnézni a Controlt is! Legalább annyira különleges, mint a fotók.
Egyébként Anton jelenleg is egy filmen dolgozik, ez egy színes & fiktív történetet elmesélő thriller lesz, amelynek egyelőre még csak az előkészületei folynak.
Niki
Megjegyzés küldése